trening lagidrett

I dette blogginnlegget skal vi kikke litt nærmere på hva og hvordan du enklere kan komme i gang med årets nyttårsforsetter. Denne informasjonen deles basert på egne erfaringer og erfaringer vi har gjort oss over mange år med pasienter som «skal komme i gang over nyttår».

Mange setter seg et mål for det nye året, de aller fleste klarer det ikke. Mye av grunnen til dette er nok at målene som blir satt er totalt urealistiske. «Alle» skal starte med styrketrening og løping og treningssentrene er fulle av mennesker som stort sett ikke vet hva de driver med. Dette resulterer ofte i travle tider hos treningssentrene og ikke minst kiropraktorene og fysioterapeutene i hele Norge.

De vanligste skadene vi ser er akutte, og har som regel overbelastning som årsak. Være seg rygg, skuldre, strekker i muskulaturen, eller kramper. Når kroppen blir utsatt for en brå belastningsøkning er det ikke alle som tåler dette, spesielt om du er utrent.

Et viktig utgangspunkt er å stille seg spørsmålet; «Hvorfor»? Hvorfor skal jeg trene, hva er målet og hensikten? Hvis målet ditt er å få litt bedre pust slik at du kan følge resten av familien på søndagstur, er det et godt og realistisk mål. Hvis målet ditt er å delta på New York City maraton og du ikke har løpt en kilometer på tre år, vil jeg si det er relativt urealistisk. Ikke umulig, men lite sannsynlig.

Tips nummer 1:

Start med å sette deg flere mål, mange delmål er lettere å nå, sammenlignet med et stort og hårete mål.

Hvis du for eksempel ikke beveger deg oftere enn 1-2 ganger i uken, kan et naturlig mål være å doble denne aktiviteten.

Tips nummer 2:

Sett av tiden det tar og prioritér det!

Mange som slutter med aktivitetene de startet med i januar begrunner det med at de ikke har tid. Dette er selvfølgelig tullball. De aller fleste av oss rekker å ligge minst 7-8 timer på sofaen i uken, halver denne tiden, da får du tid til å trene.

Tips nummer 3:

Vær så snill, gjør det enkelt.

Det florerer av tips på nettet over hva og hvordan man skal gjøre ditt og datt. Det er ikke så relevant. Du MÅ ikke på treningsstudio for å komme deg i form. Turstier er gratis, mange turstier har treningsapparater underveis i løypen. Lysløypen på Birkenlund er et godt eksempel på dette.

En slynge, matte og noen treningsstrikk er ikke all verdens så stor investering, så treningen kan utføres hjemme (krever selvdisiplin!).

Om du har lyst å gå på treningsstudio, men ikke helt vet hva du skal finne på, benytt deg av en PT. Det er mange flinke per personlige trenere der ute med stor kompetanse.

Tips nummer 4:

Tren med noen! Ta med deg en venninne eller venn. Ingenting er kjedeligere (for de fleste) enn å være alene på trening.

Trening skal være sosialt og gøy! Det er alltid lurt å finne noen som er på nivå med deg selv. Det er ikke gøy for noen av partene om den ene er i betraktelig bedre form sammenlignet med den andre.

Tips nummer 5:

Vær tålmodig! Resultatene kommer ikke med en gang. Er du under opptrening etter en skade vet vi at slike ting tar tid. Er du på jakt etter litt bedre kondisjon, ja, det vet vi også at tar litt tid. Samme gjelder styrketrening og alt annet man skal bli god på.

Husk, den generelle helsegevinsten ved å øke aktivitetsnivået i hverdagen er mye større enn du tror. Det kan ta lang tid før du selv kjenner det på kroppen, men de kroppslige prosessene og restitusjon vil raskt bli bedre.

Tips nummer 6:

Tenk kosthold. Vi nordmenn spiser for mye generelt. Bytt ut kaloririk mat med lavere kalori-innhold og se at vektnålen går den rette veien. Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, start med kostholdet. Trimmer du litt opp på det, vil resultatene komme, før du aner det.

Om du trenger inspirasjon til trening/opptrening finnes det et drøss av videoer og tips på nettet. Kiropraktor Alexander Andorff har laget noen flotte inspirasjonsvideoer på youtube, disse finner du her: https://www.youtube.com/channel/UCjF-1daQdgabdmv2Vs7rkyw

Under finner du en video med inspirasjon til ryggtrening.

Vi på Høst Helse kan lage treningsprogrammer og veilede deg dersom ønskelig.

Kontakt oss på

Web: www.hosthelse.no/om-oss/

Tlf: 94051851

Epost: post@hosthelse.no